-
Nach dem Scheitern kam das Licht , 2023
Nach dem Scheitern kam das Licht 2023
In “WHAT DOES WORK MEAN AT THE END OF THE DAY” at Lothringer 13, München DE
Konzept, Kamera, Text und Stimme: Paula Hurtado Otero
Videoschnitt: Ana Patiño
Sound: Norman Neumann
“In the period surrounding the birth of her daughter, Paula Hurtado Otero rejected on the compatibility of motherhood, housework and artistic practice. While an Afghan friend showed her how Persian carpets are knotted, stories about the economic situation of Persian carpet weavers become linked to her own life situation. Every time the artist's work was interrupted due to the needs of the newborn child, she changeed the colour of the wool. In the video work "After failure came the light", which refers to the earlier knotting work, Paula Hurtado Otero shares her protocol of this on the one hand monotonous, meditative, physically tiring work process and its temporal logic, which is clocked by the simultaneity of care work and artistic work.”
Lisa Britzger, 2023 -
Nach dem Scheitern kam das Licht, 2023
-
Nach dem Scheitern kam das Licht, 2023
-
Muttering Incantations, 2022, Multimedia Installation, HD video, Text, Audio, Keramik, Steine, Größe variabel, Video 30:30 min, Audio 18:20 min and 17 min
Während ihres einjährigen Atelierstipendiums im Künstlerhaus Bremen hat sich Hurtado Otero mit Gefäßen als Archiv und Träger unsichtbarer Geschichten befasst. In ihrer neuen Arbeit mit dem Titel The Carrier, The Pot, The Instrument fügt die Künstlerin Video, Sound, Text und Objekte zu einer Installation zusammen, in der jedes Element Träger einer Geschichte ist. Sie erzählt eine Geschichte von Körpern im Zusammenspiel der fünf Elemente Erde, Wasser, Feuer, Luft und Raum. Die Videokamera umkreist ein Objekt mit fünf miteinander verbundenen Gefäßen, das auch in der Installation auf einem trockenen Flussbett aus Steinen zu sehen ist. Fünf Frauen ertasten und untersuchen den keramischen Körper, die Oberfläche, die Form und den inneren Raum des Gefäßes. Sie schwenken das Gefäß und lassen das Wasser von einem Körper des Gefäßes zum nächsten fließen – so wie Geschichten von einem Körper zum anderen weitergegeben werden. Sie bringen das Objekt zum Klingen – ohne dass der Ton hörbar wird, denn das Video bleibt stumm. Ein englischer Text in den Untertiteln des Videos erzählt eine poetische Geschichte, die sich in miteinander verwobenen Strängen entfaltet: Ein Gespräch zwischen einem Gefäß und einer Frau, eine Geschichte über die Beziehung zwischen Mensch und Feuer. Mit dem Gefäß aufgenommene Geräusche sind über Lautsprecher im Raum zu hören – der klingende Körper des Gefäßes, Klopfen, Wasser, eine Stimme, die in das Gefäß spricht. Fotos: Fred Dott
-
The Carrier, The pot, The Instrument, 2022, Keramik, Steine, Größe variabel
Die Geschichte entsteht im Dazwischen – in der Parallelität, aber nicht Synchronizität von Bild, Text, Ton, Stimme, Objekt und Landschaft. Sie stellt die Linearität in Frage, die der Geschichte normalerweise zugeschrieben wird, und ersetzt sie durch verschiedene Geschichtsstränge. In Hurtado Oteros poetischer Annäherung wird das Gefäß zur Verkörperung von Erde, Wasser, Feuer, Luft und Raums – des Äthers, in dem es entstanden ist.
„Denn ich höre auf alles,
und allem zuzuhören bedeutet, das Chaos zu verkörpern.“
-
The Carrier, The pot, The Instrument, 2022, Multimedia Installation, HD video, Text, Audio, Keramik, Steine, Größe variabel
-
The Carrier, The pot, The Instrument, 2022, Multimedia Installation, HD video, Text, Audio, Keramik, Steine, Größe variabel
-
The carrier, The pot, The instrument, 2022, Multimedia Installation, HD video, Text, Audio, Keramik, Steine, Größe variabel
-
Water Warriors, 2019, 3 Kanal Video und Sound Installation
"For this work I chose the Frailejones as a starting point to develop a research and an aesthetic examination. The cultural-historical dimension, which can be unfolded in the example of this plant, has fascinated me. Frailejones are endemic plants that only thrive in narrowly defined areas. They are widespread in northern South America, in the high plateaus of the Andes in Ecuador, Venezuela and Colombia, where I come from. The way these plants develop worked for me as a metaphor to an archive as they don’t lose their leaves while growing but instead grow on top of them allowing them to collect generations of leaves while reaching a notorious height for a plant that seems more like bush than a tree.
Frailejones have ideally adapted to the climatic conditions of the high Andes. They succeed in absorbing water from the surrounding landscape, a very humid and foggy environment, to later return it to the earth. This water flows down the mountain and gets collected in water reservoirs that are fundamental for the region and the population. These plants are a rebellious counter-image to a world that, during globalization, makes everything available everywhere, uprooting crops to later plant them in different regions of the world.
As an installation I collected various atmospheric sounds recorded on site from these landscapes. The recordings were provided by the Humboldt Institute in Colombia. The videos comprise a wide shot of the landscape and two shots surrounding the plant, spiraling with the camera from the bottom to the top. Accompanying these videos there are three spoken texts. Throughout the stories there is a perceivable poetic approach and the connection of facts that bring together fantasy and historical events allowing for a new form of narrative."Paula Hurtado Otero
-
Water Warriors , 2019, Videostill
-
Water Warriors , 2019, Videostill
-
Water Warriors , 2019, Videostill